18 Σεπ 2017

ΕΛΜΕ Ημαθιας:Ένταξη των προσφυγόπουλων στα πρωινά δημόσια σχολεία.

Τα σχολεία ανοίγουν σε λίγες ημέρες και για μια ακόμα χρονιά, η πόρτα θα 
παραμείνει ορμητικά κλειστή για τα χιλιάδες προσφυγόπουλα. Η πολιτική του αποκλεισμού 
τους από την πρωινή δημόσια εκπαίδευση είναι ρατσιστική και ξενοφοβική, βαθιά 
οπισθοδρομική και συντηρητική. Την ίδια στιγμή, η λειτουργία των απογευματινών τμημάτων 
(ΔΥΕΠ) μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά, , τροφοδοτεί τον κοινωνικό ρατσισμό.
Σύμφωνα με τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού αλλά και τον 
Κώδικα Μετανάστευσης και Κοινωνικής Ένταξης, «κάθε παιδί που βρίσκεται στη χώρα έχει 
δικαίωμα στην εκπαίδευση» και «τα παιδιά πρέπει να εγγραφούν στα πρωινά τμήματα των 
σχολείων μαζί με όλα τα παιδιά».Το σχολείο δεν είναι απλώς τόπος μάθησης, αλλά και 
κοινωνικοποίησης του παιδιού. Επίσης, το σχολείο αποτελεί ένα στοιχείο κανονικότητας στη 
ζωή αυτών των ανθρώπων που περνούν την ευαίσθητη παιδική ηλικία τους μέσα σε 
στρατόπεδα, έχοντας ήδη βιώσει πολέμους και θάνατο. 
Οι πρόσφυγες κι οι μετανάστες εμβολιάζονται συστηματικά, με βάση τα στοιχεία 
του ΚΕΕΛΠΝΟ και δεν υπάρχει καμία απειλή για τη δημόσια υγεία. Σε αντίθεση με πολλά 
παιδιά από την Ελλάδα, των οποίων οι γονείς το τελευταίο διάστημα επιλέγουν να μην τα 
εμβολιάζουν, ακολουθώντας αντιεπιστημονικές κι ανορθολογικές απόψεις.
Η ένταξη των προσφύγων και μεταναστών θα μπορούσε να λειτουργήσει θετικά 
όσον αφορά στη συγκρότηση των αναγκαίων υποστηρικτικών δομών στην εκπαίδευση. Μέσα 
από την ενίσχυση αυτών των δομών θα μπορέσει να εξελιχθεί γρήγορα και η γλωσσική τους 
ικανότητα που από πολλούς προβάλλεται ως τροχοπέδη για την ένταξη των παιδιών των 
προσφύγων στα πρωινά σχολεία. Έχει αποδειχτεί, άλλωστε, ότι η γλώσσα εξελίσσεται 
γρηγορότερα μέσα από την αλληλεπίδραση με τον ντόπιο πληθυσμό απ' ότι στην απομόνωση 
του στρατοπέδου ή των απογευματινών μαθημάτων. Επίσης, η ένταξή τους θα γίνει πιο 
φυσικά κι ομαλά μέσα από την καθημερινή επαφή με όλα τα παιδιά που κι αυτά με τη σειρά 
τους θα τους δουν ως ένα μέρος της σχολικής κοινότητας και κατ' επέκταση της κοινωνίας.
Οι ΔΥΕΠ που λειτούργησαν ξεκομμένα από το υπόλοιπο σχολείο και σε διαφορετική ώρα είχαν 
ως αποτέλεσμα να μην καταφέρουν τα παιδιά που τις παρακολουθούσαν να ενταχθούν στο 
σχολικό περιβάλλον. Διαφορετική ώρα και διαφορετικό πρόγραμμα ήταν τα προβλεπόμενα 
ενώ τις περισσότερες φορές δεν συναντιόντουσαν ούτε την ώρα του διαλείμματος με τα 
παιδιά που παρακολουθούσαν το ολοήμερο πρόγραμμα